Kuuntelu ja Läsnäolo
01 marras 2016

Kuuntelu ja Läsnäolo

01 marras 2016

Olen tehnyt paljon yhteisopettamista erilaisissa koulutuksissa ja produktioissa. Yhteisopettaminen vaatii aina hyvää ymmärrystä, yhteistä suunnittelua ja kanssaopettajan ammattitaidon ja erityisosaamisen kunnioittamista ja hänen osaamisensa kanssa kommunikointia.

Näin pääopettajan näkökulmasta kehitysvammaisten kanssa opettaminen on ihan älyttömän mielenkiintoista, koska siinä on ikäänkuin kahdet oppilaat. Toiset, jotka ovat erityistä tukea tarvitsevia ja kanssani tasavertaisia opettajia ja toiset, jotka ovat koulutukseen osallistuvia taviksia, usein kehitysvamma-alan ammattilaisia.

Kehitysvammaisten opettajakolleegoitteni opiskelua olen saanut seurata Aistikylpytyöpajoissa ja monissa Aistikylpyesityksissä, joten tunnen heidät aika hyvin ja luonnollisesti he myös minut sekä avustavan ohjaajan biologi Outi Nummen.

Olemassa olevan kuuntelun ja läsnäolon sekä toistemme hyväksynnän kautta emme pelkää opetustilanteessa toisiamme tai toistemme reaktioita ja uskon, että sen vuoksi kehitysvammaiset uskaltavat tehdä juuri siinä hetkessä ehdotuksia tai kieltäytyä tai tarttua uuteen haasteeseen. Minulla on pääopettajana vastuu koulutuksen rakenteesta ja opetustilanteen aikatauluttamisesta, mutta mitä useammin olemme tehneet tätä koulutusta, sitä vapaammaksi ja muuntuvammaksi opetustilanne on muodostunut.

Se mikä tuntuu ihmeelliseltä, on että kun yhteisistä Aistikylpytyöpajoistamme on jo  aikaa, samoin kuin Aistikylpyesiintymisistämme, emmekä ole koulututustenkaan välillä tavanneet, on että opiskelijat muistavat Aistikylpyasiat. Tämä johtuu siitä, että kaikkea on aikanaan harjoiteltuja työstetty moniaistisesti ja monitaiteisesti. Jos et muista pinnistämällä, niin muistaisitko sen laulun, jolla asiaa opiskelimme- siellä avain muistiin.

Opetustilanteessa tärkeintä on edelleen kuuntelu ja läsnäolo. Se, jota olemme harjoitelleet yhdessä Aistikylpytyöpajojen alusta lähtien, löytääksemme toistemme erityisosaamisen, ruokkiaksemme sitä ja jalostaaksemme sen vahvuudeksi, joka tukee heikkouksiamme. Aistikylpytyöpajan tarkoituksena on tukea opiskelijan itsetunnon vahvistumista, uskallusta tehdä itse omat päätöksensä ja koulun jälkeisessä elämässä ja arjessa selviäminen.

Olen ollut todella onnellinen siitä, että nämä opiskelijat, jotka ovat olleet Aistikylpytyöpajoissa ja –esityksissä, kokevat sen niin tärkeänä, että tekevät kaikensa päästäkseen myös mukaan koulutuksiin opettajiksi. Heillä on myös omat opettajat Päivi Jaatinen, Eija Viista ja Tiina Rajala Aitoon koulutuskeskuksessa, jotka näkevät Aistikylpytyöskentelyn merkityksen toisaalta opiskelijoitaan ja opetustaan vahvistavana työskentelynä.

Haaveeksi onkin muodostunut työpaja, joka toimisi työpaikkana  erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijaryhmälle, jotka kouluttavat toisaalta erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita  sekä varsinkin erityistä tukea tarvitsevien kanssa työskenteleviä ammattilaisia.

Kommentoi
Lisää posteja
Kommentit
Kommentoi